Hoe wij op maandbasis meer dan 600 leads behalen en de kosten per conversie met 95% verminderden dankzij de implementatie van een geautomatiseerde salesfunnel DE UITDAGING DIE WIJ AANGINGEN OP DE ZUID-AFRIKAANSE MARKT

Een nieuwe digitale strategie

“Onze website werkt en zorgt voor omzet, maar ik denk dat er meer uit te halen valt. Het is steeds moeilijker om online op te vallen, hier is veel kennis voor nodig. Daarom was het voor ons noodzakelijk om dit uit te besteden aan Growing Lemon.”

Cyber Finance is een bedrijf dat zich inzet voor financiële gezondheid voor alle mensen in Zuid-Afrika. Ze streven ernaar om een vooruitstrevende klantenervaring te bieden, bijpassende financiële bemiddeling te bieden en nemen een adviserende rol aan. Het is daarom van uiterst belang dat Cyber Finance als merk betrouwbaar overkomt. De eerste stappen? Een goed werkende, betrouwbare website én een goed gesegmenteerde en gepersonaliseerde salesfunnel. Tijdens de onderzoeksfase brachten we alle kansen in zicht en plantten we de eerste zaadjes voor de groei; een nieuwe digitale strategie bestaande uit meerdere fases, geheel gericht op het genereren van nieuwe leads.

Grond onderzoeken & Zaadjes planten

Onderzoek & strategie

Hoe genereren we meer kwalitatieve leads voor Cyber Finance? En hoe zorgen we ervoor dat oude klanten niet afschrikken van een nieuwe website én dat we daarnaast sneller nieuwe klanten kunnen blijven aantrekken? 

Door een grondige analyse uit te voeren kwamen we erachter dat er op marketinggebied nog veel kansen onbenut waren. Zo werd er bijvoorbeeld nog niet optimaal gebruik gemaakt van paid advertising of e-mail marketing. Daarnaast bevatte het groeiplan onder andere het opzetten van een geautomatiseerde salesfunnel. De doelstellingen waar wij mee aan de slag gingen luidde dan ook als volgt:

  1. Vroeg in de funnel een goede relatie opbouwen met de potentiële klant. Hierbij is vertrouwen creëren één van de belangrijkste punten.
  2. Het uitstappercentage verminderen.
Hoe planten we de juiste zaadjes?

Wanneer je te maken hebt met financiële diensten, is het vaak van belang dat de potentiële klant voldoet aan vooropgestelde voorwaarden om voor deze diensten in aanmerking te komen. Echter, na grondig onderzoek, een concurrentieanalyse en een testfase, hebben wij een bewuste keuze gemaakt; er wordt bij het instappen in de funnel niet meteen gevraagd of men aan de eisen voldoet om klant te kunnen worden. 

Wellicht vraag je je nu af, maar waarom niet? Is het niet verstandiger om dit wel te doen omdat de potentiële klanten dan een bewuste keuze maken om zich tóch aan te melden? En is als resultaat de kans van een uiteindelijke conversie niet groter dan wanneer je wél eisen stelt aan je doelgroep?

Dit is correct, echter kan het ook leiden tot een te grote drop in aanmeldingen, die je uiteindelijke conversiedoelen negatief beïnvloeden. Zo bleek al snel dat voor de kwalitatieve leads alleen contact met de website niet genoeg was om persoonlijke financiële gegevens te delen met Cyber Finance en een assessment aan te vragen. Het vertrouwen bij de doelgroep was nog niet groot genoeg. De oplossing? De instapdrempel verlagen én het proces persoonlijker maken. 

Zo was het niet alleen van essentieel belang dat het makkelijker werd voor de website bezoekers om hun gegevens achter te laten, maar ook om gelijk vanaf het begin af aan in de marketing en salesfunnel persoonlijk contact te realiseren. Zo hebben wij strategisch nieuwe formulieren en call to action buttons op de nieuwe website geplaatst met de mogelijkheid om teruggebeld te worden door een medewerker. 

Persoonlijk, makkelijk én laagdrempelig!

Zaadjes voeden

data analyseren en bijsturen indien nodig

De volgende stap is het vormgeven van de funnel. De kunst ligt bij het aansnijden van de juiste onderwerpen via passende kanalen en een goede balans vinden tussen vertrouwen creëren en niet te veel pushen/berichten sturen. Hierom hebben we alle mogelijkheden voor Cyber Finance op een rij gezet in het geavanceerde CRM-systeem, Bitrix. 

Dit systeem heeft een steile/grote learning curve, maar heb je het eenmaal onder de knie, dan zijn de mogelijkheden eindeloos. Om de opgestelde doelen te behalen, zijn de volgende kanalen gekozen: E-mail, SMS, WhatsApp en telefoongesprekken. 

Via de verschillende kanalen kunnen we in Bitrix de funnel analyseren. De data die wordt verzameld, wordt weergegeven in een overzichtelijk dashboard. De gemiddelde tijd van converteren werd inzichtelijk en ook de momenten waarop en waarom potentiële klanten tóch uit de funnel stappen. 

Één van de punten waarop wij de funnel konden verbeteren was door het personaliseren van de funnel. De segmentatie van potentiële klanten in de funnel werd pas gedaan op het moment van converteren. Echter, aangezien de diensten van Cyber Finance erg verschillend zijn, hebben wij ervoor gekozen om veel eerder te beginnen met het segmenteren van de doelgroep. Op deze manier sluit de content vanaf het moment van instappen beter aan op de behoeften van de potentiële klant. 

Na het laatste moment van bijsturen was er opnieuw een verschil zichtbaar in het uitstappercentage. Doordat de content beter aansloot op de situatie van de potentiële klant werd er onderaan de streep meer geconverteerd. 

Samen de toekomst in

Met een tevreden klant en positieve eerste resultaten zijn we blij om mee te delen dat we nog lang samen zullen werken met Cyber Finance. Door onze unieke methode kunnen we Cyber Finance blijven helpen om nieuwe klanten aan te trekken en te blijven groeien. We blijven optimaliseren, resultaten analyseren en campagnes uitvoeren. 

Wij werken al sinds 2017 samen met Cyberfinance, en door ons harde werk, genereren we nu op maandbasis meer dan 600 leads, en zijn ten opzichte van 2017 onze kosten per conversie met 95% gedaald en de conversies met 200% gestegen.

Ben je benieuwd hoe Growing Lemon jouw bedrijf kan helpen groeien? Of heb je ook een partner nodig om jouw website te optimaliseren of jouw marketing en advertentie strategie uit te voeren? Neem gerust contact met ons op, wij kijken graag hoe wij je kunnen helpen om jouw groeiambitie te realiseren.