Wat goed is komt snel; dat geldt zeker voor Justin Leemkuil. Hij haalde een Master Bedrijfskunde aan de Technische Universiteit Twente en deed de leiderschapsopleiding op Nyenrode. Hij was 25 jaar jong. Nu drie jaar later leidt hij een bloeiende startup, Growing Lemon. Daarmee doet hij aan Growth Marketing. Dat is zoiets als doelgerichte rijles voor ondernemers die niet zo bekwaam zijn in het digitale landschap!

Het bedrijf biedt drie basispakketten met namen die wijzen op het uitvoeren van een groeistrategie: Sprout, Seeding en Tree. Hoe werkt deze drietrapsraket?

JL: ‘’Wij denken mee met de opdrachtgever over de stappen in de digitale wereld, vanaf het opbouwen van naamsbekendheid tot en met het ontwerpen en uitvoeren van complete marketingprogramma’s. We zijn steeds gefocust op de vraag: waar zit de groei van onze klant? Daarom zeg ik altijd dat we Growth Marketeers zijn. De opdrachtgever werkt aan zijn product of dienst en wij zorgen dat die op de juiste plekken bij de doelgroep, naar boven komt in het internet. De drie pakketten volgen de groei van de klant.’’

Met de opleiding die je hebt gedaan, kon je op jonge leeftijd een heel goed betaalde baan krijgen, maar toch koos je voor het ondernemerschap. Hoe zit dat precies?

JL: ‘’Als jongen wilde ik al uitvinder worden. Ik vind het leuk om dingen te creëren die er nog niet zijn. Met Growing Lemon zijn we nu een uniek ondernemingsmodel aan het ontwikkelen. Als het maar met innovatie te maken heeft. Tijdens mijn studie had al kleine bedrijfjes voor websitedesign en internet SEO.’’

 Maar je had toch wel een baan, al was het maar kort?

JL: ‘’Ik heb eerst bij Zolemba gewerkt, dat is een snelgroeiende online etikettendrukkerij. Vanaf het begin alles meegemaakt, alles helpen opzetten. Er was geen salesafdeling, dus alle groei werd via marketing gecreëerd. Ik werd de manager van het marketing & development team. Het bedrijf bood me ook de kans om mijn kennis te verdiepen. Zo heb ik me aangemeld voor het NBU Leadershipprogramma. Daar werd ik getriggerd om opnieuw een onderneming op te starten.’’

 Je bent niet echt een persoon die dan maar blijft dromen, is het wel?

JL: ‘’Vier maanden na mijn Leadership program op Nyenrode, was ik met mijn vriendin op vakantie op Curaçao en ineens zeg ik tegen haar: ik ben eruit, ik ga weer voor mezelf beginnen! Ik heb eigenlijk meteen op het strandbedje op Curaçao het hele bedrijfsplan geschreven en zodra ik was geland mijn bedrijf ingeschreven bij de KVK. Binnen een maand had ik een eigen kantoor mét mijn eerste stagiaire. Gelukkig is het in goed overleg gegaan met Zolemba.’’

 Kun je een tussenstand geven voor Growing Lemon?

JL: ‘’Op dit moment hebben we 7 medewerkers. We hebben al aardig wat verschillende klanten, bijvoorbeeld een Zuid-Afrikaanse bank, een schoonmaakbedrijf, een incassobureau, een transportbedrijf, het een na grootste game development bureau van Nederland. Wij proberen met het hogere segment aan klanten, dus met de Tree Pakketten, de lange termijn samenwerking aan te gaan. We mikken op accounts met minimaal een miljoen euro omzet. We zijn in deze 2,5 jaar nog geen grote klanten kwijtgeraakt. Ergens laat dat ook wel zien dat onze lange termijn samenwerking goed aanslaat. De duurzaamheid van de relatie met klanten en de medewerkers is voor Growing Lemon heel belangrijk.’’

Heb je geen tegenslagen gekend tot nu toe?

JL: ‘’De hele Corona periode is een grote tegenslag geweest. Nieuwe klanten aantrekken was daardoor een stuk lastiger. Online het gesprek aangaan is anders dan face-to-face. Dat praat veel makkelijker en dan merk je dat het concept van Growing Lemon beter aanslaat bij potentiële klanten. Online kost het meer tijd voordat ze de samenwerking aandurven. Terwijl we op zoek waren naar de nieuwe aanwas, merkten we dat we konden doorpakken met onze bestaande klanten. Die vroegen zelfs of we meer uren konden maken. Maar je stelt jezelf een omzetdoel aan het begin van het jaar en dat cijfer wil je halen. Dus de Corona periode was een domper en we moesten echt even omschakelen, maar dat hebben we met het team goed gedaan. Een andere tegenslag was dat mijn eerste echte stagiair na een jaar besloot dat marketing niet zijn ding was. Erg jammer aangezien je hem helemaal opgeleid hebt met de gedachte dat hij mijn eerste medewerker was en we het bedrijf samen zouden opbouwen.’’

Wat zijn de USP’s van Growing Lemon?

JL: ‘’Onze grootste kracht ligt in de communicatie, louter transparant zijn naar de opdrachtgever. We hebben een kort lijntje met de klant en houden van snel schakelen. En de tweede USP is dat we heel strikt zijn in ‘doen wat wij beloven’. Als wij zelf niet geloven dat we kunnen waarmaken wat de klant wil bereiken, dan beloven we het ook niet. Verwachtingsmanagement is ontzettend belangrijk.’’

Waar word je blij van?

JL: Ik krijg van mijn medewerkers ’s avonds nog appjes van ik ben hier mee bezig, wanneer kunnen we daarmee verder. Iedereen heeft een ontzettende drang om te knallen en dat is erg fijn om mee te maken. Het komt allemaal uit henzelf en ik zou ze ook niet verplichten om dat te doen. Dat zelfs de stagiaires hierin meegaan, had ik niet durven dromen. Tijdens Corona is er meer flexibiliteit gekomen ten aanzien van werkuren. Geven en nemen daar geloof ik heel erg in. IK denk dat wanneer je als manager durft los te laten, dat je daar heel veel voor terugkrijgt van de meeste mensen.’’

Wat is je ambitie?

JL: ‘’Bij de opleiding op Nyenrode moest ik een BHAG schrijven en daar had ik opgeschreven dat ik over 10 jaar een grote internationale organisatie zou hebben opgezet. Dit vooral omdat ik dan écht iets kan betekenen voor de wereld. Dat vind ik een mooi doel. Het is ook zeker mijn intentie met de ontwikkeling van Growing Lemon. Wij groeien gestaag en iedere dag probeer ik het maximale eruit te halen. Ik streef naar het hebben van een internationaal marketingbureau. Ik denk dat de grootste uitdaging komt, als het team groter wordt. Met groei kom je natuurlijk in andere fases en culturen terecht. Hoe houd je dan een goede werkomgeving? Duurzame relaties met medewerkers vind ik belangrijk.’’

Hoe heeft het leadership programma van de NBU bijgedragen aan je succesvolle start?

JL: ‘’Het mooiste wat je van de Nyenrode leert is dat het niet zozeer alleen gaat om de theoretische kennis. Een goed voorbeeld vind ik dat ze gebruik maken van acteurs. Je wordt meteen aan het werk gezet als bijvoorbeeld hoteldirecteur, dan moet je je inlezen en heb je daarna meerdere gesprekken en succes ermee! Een acteur begon te huilen en dan weet je meteen, dat het een moeilijk gesprek wordt. Maar de kunst is dan om de juiste dingen te zeggen. Dat gevoelige element is iets wat je met ervaring op doet, daar heeft Nyenrode zeker aan bijgedragen. Emotie toestaan en samen een gesprek aangaan. Ik snapte al snel dat het een heel belangrijk stuk is van het leiding geven. Bij Growing Lemon kijken we niet naar uren, maar we werken samen naar een doel. In mijn vorige manager rol wilde ik dat niet weten. Ik wist op het uur nauwkeurig per medewerker wat ze moesten doen, waar ze mee bezig waren, ze moesten alles rapporteren. Ik was een beetje vastgeroest in die manier van leiderschap, al kan je dat niet echt meer zo noemen. Op Nyenrode zijn mijn ogen geopend, dat het op een hele andere manier kan.’’

Wat voor voordeel heb je met het Nyenrode-netwerk?

JL: ‘’Het heeft zeker een streepje voor bij nieuwe samenwerkingen als je beiden op Nyenrode hebt gezeten. Het is wel een goede ijsbreker. Je hebt toch iets gemeen met elkaar als je voor het eerst tegenover elkaar zit, wat het gesprek meteen makkelijker maakt. Ik heb twee klanten die hebben zelf ook op Nyenrode gezeten. Het is bijzonder om te zien wat een alumni netwerk dan voor elkaar kan betekenen.’’

Ben jij benieuwd hoe wij je kunnen helpen groeien? Vraag een gratis blauwdruk aan of neem contact op!